måndag 6 mars 2017

Semester

Nu har det varit ovanligt tyst här på bloggen ett tag. Vi i Tanzania-gänget har varit på semester och haft en fantastisk vecka tillsammans. Vår resa började på lördagsmorgonen den 25 februari när vi gick på en buss som tog oss från Dar es Salaam till Morogoro. Genom vår organisation här i Tanzania hade vi fått kontakt med ett projekt i Morogoro som utöver sin ordinarie verksamhet också driver ett hostel för volontärer och erbjuder guidade turer i den närliggande nationalparken Mikumi. Vi hade bokat in en två-dagars tur med övernattning inne i parken och på söndagseftermiddagen gav vi oss iväg. Det var en häftig upplevelse att vara på safari och som gäst få se djuren på nära håll. Vi såg många djur, bland annat giraffer, zebror, antiloper, bufflar, elefanter och lejon. Dag två gick vi upp medan det fortfarande var mörkt ute och mitt bästa minne från Mikumi är när vi på avstånd fick se giraffer som sprang tillsammans i gryningen.

En elefantfamilj på söndagspromenad

Solnedgång i Mikumi National Park

På tisdagen åkte vi vidare till Zanzibar där vi stannade veckan ut. Först bodde vi två nätter i Stone Town där vi gick en guidad tur, besökte krydd-, mat-, och klädmarknad och åkte på kryddsafari. Zanzibar är känt för sina många kryddodlingar och ett besök är ett måste när en besöker ön. Torsdag-lördag var vi i Nungwi på den nordligaste delen av Zanzibar. Där njöt vi av solen, havet och den goda maten. Sista natten var vi tillbaka i Stone Town och besökte det vi inte hann med under de första dagarna samt några favoriter i repris. Efter en supergod frukostbuffé på söndagsmorgonen tog vi färjan tillbaka till Dar es Salaam. Det blev en mycket lyckad semester och jag är imponerad över hur bra allt löste sig längst vägen. Eftersom det är lågsäsong på turistställena så här års hade vi inte bokat så mycket innan vi åkte. Men trots det stötte vi inte på några större problem utan kunde verkligen njuta av att vara lediga tillsammans. Med nyfunnen energi är jag nu taggad inför veckorna som vi har kvar här i Tanzania och på Kigamboni Community Center.

Färsk frukt på en takterrass i Stone Town
Daladala mellan Stone Town och Nungwi
Det blev många timmar med den här utsikten