söndag 2 april 2017

Afrika är varken ett land eller en kultur

Rubriken kanske kommer som en överraskning för dig, vad vet jag? Eller så tänker du att det är ju en självklarhet! Men när jag åkte till Sydafrika för två och ett halvt år sen likväl som idag när jag är i Tanzania får jag höra saker som hur är det där i Afrika? eller hur gör afrikaner? och idag vill jag reflektera lite kring detta.

Afrika är en stor kontinent. Mer än 50 länder ryms här och drygt en miljard människor. Självklart delar inte alla dessa människor och länder kultur. Det är bara att se till hemma i Sverige som är ett relativt litet land men där kulturen kan skilja sig mycket bara från landskap till landskap eller till och med mellan socknar.

Därför gör det mig så ledsen att se och höra kommentarer som ovan. Det kan vara på sociala medier av människor som är i Tanzania på liknande resor som mig kolla hur jag lär mig göra som afrikaner eller av frågor jag får från vänner och familj hemma.

Jag vet också efter nästan tre månader här i Tanzania att även människor jag möter här uttrycker sig på det här sättet ibland. Skillnaden är att de vet att Afrika inte är en kultur och ett land och som Chimamanda Ngozi Adichie skriver i sin bok Americanah så är det ofta en försvarsmekanism då alltför många genom åren inte vetat vart ett land legat i världen när en sagt Nigeria, Malawi eller kanske Senegal.

Så en gång för alla vill jag poängtera att Afrika är en stor kontinent med många länder, kulturer och olika människor. När jag kommer hem kan jag inte ens svara för hur det är i Tanzania eftersom det är ett land dubbelt så stort som Sverige och genom att jag besökt Stockholm kan inte jag svara för hur människor är och hur livet fungerar i byn Svappavaara utanför Kiruna även om båda ligger i samma land. Än mindre för hur det är i Rumänien, Spanien eller Finland trots att det är länder i Europa.

Jag utmanar dig att testa dina geografikunskaper och se hur många länder du kan i Afrika (en kan få träna några gånger kanske för att få allt rätt och appen Seterra underlättade mycket för mig) eller bemöta dina fördomar genom Världskoll (de har både en app med ett spel och en hemsida med info).  Låt oss tillsammans ändra bilden av den här stora kontinenten och ge den dess olika nyanser och vackra färger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar