söndag 26 mars 2017

Min dag

Dagen börjar med att solen går upp samt Bea. Jag ligger däremot och sover ca en timme till och vaknar först vid 7:30. Min frukost består sedan av tre hembakta mandazis, 1,5 kopp chai och en malariatablett.

Efter frukost går vi genom vårt bostadsområde i Rombo Kibo och hälsar på grannarna. Om vi har tur jobbar Martha i fruktbutiken så en får tid att prata lite med henne. Eller lyckas vi möta några av grannbarnen och kan leka ninja en bit av vägen. Eller kanske har Mary vaknat och har tid för ett samtal utanför hennes duka (butik). Området är vänligt och många hälsar på varandra tillexempel i form av:
-"Mambo"
-"Poa"
Eller som jag ska hälsa till en äldre
-"Shikamoo"
-"Marahaba"

Sedan korsar vi Dar es-Salaams största väg för att få en plats på daladalan (lokalbussen) som tar oss till Kimara Suca där Watoto Wetu finns. Bussresan som tar ca 10-15 min kostar lite mindre än 2 svenska kronor.


Väl framme på Watoto Wetu går Beatrice till Nursery school för att hjälpa lärare Gloria rätta böcker och göra nya övningar. Under den tiden sitter jag uppe i stora klassrummet och förbereder inför engelskalektionen, övar swahili, gör lite knytarmband och pratar med ungdomarna.

Sedan serveras ugali med bönor till lunch vid 13-14 tiden. Efter det leker jag lite med barnen eller gör fler knytarmband med ungdomarna. Vid 16:00 börjar min engelskalektion för "the primaries" vilket i detta fall motsvarar ungdomar i ca 10-15 års ålder. Vi pratar om klockan, hur man hälsar och leker hänga gubben.

Varje onsdag och fredag har jag danslektioner som börjar vid 17:00. Min dansgrupp är endast för tjejer mellan 10-17 år. Killarna är lite sura för uppdelningen men dem har redan en manlig danslärare och tjejerna presterar bättre utan killar som stör så jag tycker att det känns helt okej. Det har blivit lite som en hemlig klubb och tjejerna gläds åt lite extra uppmärksamhet och att få reta killarna lite.
Danslektion där ni kan se Margrethe, Faibeth,Doris och
Salome dansa till "Save the World" av Swedish House
Mafia. 


Vid 18-19 tar jag och Bea daladalan hem till Rombo Kibo. Ibland köper vi en mango eller vattenmelon av Martha på vägen förbi våra trevliga grannar som hälsar eller leker ninja.
Väl hemma blir vi välkomnande av vår fina värdfamilj för att sedan hjälpa till med maten, vara barnvakt eller bara ta en dusch. Vid 20 äter vi middag och diskuterar med vår familj om lite olika saker som till exempel vår dag, politik eller swahili.

Vid 22 har jag hunnit gäspa ett par gånger och både jag och Beatrice förbereder oss för att sova samt skriva ner fyra positiva saker om dagen.

Min vardag kanske verkar alldaglig och tråkig men om ni kunde träffa alla människor i min närhet här i Dar skulle ni förstå hur lagom vardagsspännande mitt liv är.

Tack för att ni läst :)
//Alma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar