onsdag 22 mars 2017

Världsvattensdagen

Passande nog är det idag, 22 mars, världsvattendagen. Varför passande? Jo för jag tänkte skriva en reflektion kring just vatten.

World Water Day instiftades av FN 1992 för att uppmärksamma problem kring denna vitala vätska. Som du kanske vet kan en människa endast klara sig ca 3 dagar utan vatten och för många människor världen över är det en utmaning med tillgång till rent vatten. Unicef publicerade faktiskt en rapport idag som sa att ett av fyra barn riskerar att leva med mycket begränsad tillgång till vatten år 2040 pågrund av extrem vattenbrist. Idag använder ungefär 1,8 miljarder kontaminerat vatten vilket kan leda till en mängd sjukdomar och ca 800 000 dödsfall årligen. Dessutom behövs vatten för jordbruk som ger mat och det är inte heller alltid lätt. Läs mer på www.vattendag.org om du vill veta mer om årets tema Vatten och Spillvatten.

Det är helt klart konstaterat att vatten är viktigt och att det finns mycket problem idag. Innan resan till Tanzania pratade vi mycket om torkan i östra och södra Afrika som nu pågått under några år och som Alma skrev om för några veckor sen. På väg hit visste jag inte vad jag skulle vänta mig men jag trodde att vattenbristen skulle märkas tydligt.

Till min förvåning pratades det väldigt lite om detta och nog blev jag förvånad när vår värdfamilj sa att det gick bra att duscha varje dag, ja till och med morgon och kväll! Nu, efter två månaders eftertanke, inser jag att vi ändå använder otroligt lite vatten jämförelsevis mot hemma i Sverige.

I vårt hem i Kibo finns två tankar om 2000 liter och sen har vi en brunn som rymmer ca 600 till. Det är alltså 4600 liter som finns att tillgå och de stora tankarna fylls på ungefär var sjätte vecka. Snabb huvudräkning med faktorn 5 vuxna i hushållet blir det ungefär 20 liter per dag/person som används till att duscha, spola, borsta tänderna, laga mat, tvätta, städa och dricka. Enligt Svenskt Vatten använder den genomsnittliga svensken ca 160 liter dricksvatten per dag, varav 30 liter är för bara toalettspolning. Hemma använder jag alltså mer rent vatten enbart för att spola i toaletten än vad jag gör här på en hel dag.

Om mindre än en månad införs bevattningsförbud på Gotland som jag kommer från. Det är för andra året i rad rekordtidigt pågrund av bristande nederbörd de senaste åren. När jag åkte till Tanzania trodde jag att det skulle vara en jobbig upplevelse att ha brist på vatten men nu tror jag snarare att det kommer bli jobbigt att vara hemma i sommar då jag kommer veta hur mycket rent vatten jag slösar utan vettig anledning.

Tack för att du har läst, kom gärna med synpunkter och funderingar!
Beatrice

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar